woensdag 6 maart 2013

Samenvatting 'Kunstmest voor het brein'


Samenvatting ‘Kunstmest voor het brein’                                                         Caroline Versluis 6C

Onze jeugd weet steeds minder, maar wordt wel steeds slimmer. De toegenomen welvaart sinds het begin van de vorige heeft eeuw voor een stijging van de intelligentie gezorgd, maar in de afgelopen decennia zijn we niet beter gaan eten en toch is het gemiddelde IQ wel blijven stijgen. Ook de introductie van langdurig onderwijs voor iedereen kan het gemiddelde IQ iets hebben verhoogd. Maar als een leerling eenmaal de basisvaardigheden onder de knie heeft, kunnen extra jaren op school wel zijn kennis, maar niet zijn IQ verhogen. Een derde verklaring is dat iedere nieuwe generatie scholieren beter is getraind in het maken van IQ-tests dan de vorige. Maar er is geen enkele aanwijzing voor dat de uitkomsten van een IQ-test de intelligentie verkeerd zou inschatten. Ook genetische aanleg heeft een grote invloed op het IQ. Maar ouders met een beneden gemiddeld IQ krijgen juist bovengemiddeld veel kinderen. Het gemiddelde IQ zou dan dus juist moeten dalen. De meest aannemelijke verklaring is dat de consument slim genoeg was geworden om ingewikkelde spellen en programma’s te waarderen en dat de volgende generatie hierdoor nog slimmer wordt. Videogames spelen optimaal in op het beloningssysteem van de hersenen en televisie zorgt voor steeds meer actief denkwerk. Hierdoor zou het best kunnen dat nieuwe neurale circuits ontstaan en de intelligentie dus toeneemt.
225 woorden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten